ZOS 10-40x60 ESF, ok för FT träning?

Här handlar inläggen om kikarsikten, öppna sikten mfl.
PeterP
Nyfiken

ZOS 10-40x60 ESF, ok för FT träning?

Post by PeterP » Wed Jan 09, 2019 11:43 pm

Fick syn på denna på ebay: https://www.ebay.com/itm/Mildot-Tacticl ... 3620663076

Har läst lite grann om den och det verkar vara lite varierande omdöme. Vissa säger att den är helt ok och vissa är skeptiska. Jag är ju lite sugen på att börja träna lite field target, är denna ett steg upp ifrån min hawke 3-9 eller kommer jag bara bli besviken? Funkar det att avståndsmäta med en så billig kikare?

Jag kommer säkert köpa en seriösare FT kikare i sommar eller nästa år så frågan kokar nog ner till, kommer det vara roligare att träna FT med denna än min befintliga hawke tills jag köper en seriös?

sexskjutarn

Re: ZOS 10-40x60 ESF, ok för FT träning?

Post by sexskjutarn » Thu Jan 10, 2019 5:36 am

Tycker det är alldeles för hög förstoringsgrad, upp till 40 gånger behövs nog inte till field target. Säkert kan du avståndsbedöma med den så det blir acceptabelt. Troligen så är det rätt så disigt mellan linserna så köp dej något annat om du ska ge dig ut i skogen och skjuta fallmål, den sporten är det för övrigt ganska tyst om nu mera.

PeterP
Nyfiken

Post by PeterP » Thu Jan 10, 2019 10:37 am

sexskjutarn wrote:
Thu Jan 10, 2019 5:36 am
Tycker det är alldeles för hög förstoringsgrad, upp till 40 gånger behövs nog inte till field target. Säkert kan du avståndsbedöma med den så det blir acceptabelt. Troligen så är det rätt så disigt mellan linserna så köp dej något annat om du ska ge dig ut i skogen och skjuta fallmål
Ja, den stora förstoringen gör det ju inte till något bra allround direkt. Men många säger ju att man behöver upp till 40x förstoring för att kunna avståndsmäta. Kanske ett sikte mer likt dessa https://shop.luftvapen.se/optik/ovriga/ ... d-55-25x50 blir mer alround så att man inte behöver hålla på att byta.
sexskjutarn wrote:
den sporten är det för övrigt ganska tyst om nu mera.
Ja, det verkar ju onekligen så, iaf i sverige. Jag har ju skjutit 10m innan och skulle tycka det vore kul att prova något annat. Föreningslivet är något som jag verkligen gillar, jag skulle ha svårt att bara plinka hemma och inte träffa andra likasinnade. Men det är ju trist att det finns så få FT klubbar så att det blir långt att åka och träna/tävla.

börne
Entusiast

Post by börne » Thu Jan 10, 2019 9:09 pm

sexskjutarn wrote:
Tycker det är alldeles för hög förstoringsgrad, upp till 40 gånger behövs nog inte till field target.

Dom flesta som idag håller på med FT har mer än 40X förstoring!

Att det är tyst just nu är väl för att säsongen 2019 inte dragit igång ännu, senaste tävlingen var hos oss i Mörrum i September då vi höll vårt andra SM, sen hänger dom flesta av oss FT skyttar på luftvapen.info där sporten diskuteras en hel del!

ZOS är en budgetkikare, har man tur är dom bra annars inte!

Aztecen är fin, klar & fin dock ingen renodlad FT kikare så den är mer allround skulle jag säga, är man ute efter det så är den kanon! Har en på min AA TX200 som jag ska skjuta FT med i 16J fjäder denna säsong där tillfälle ges för två rundor! Men den snappar inte in så som många andra mer renodlade FT kikare gör där man direkt ser då det är skärpa på målet, dock är det skarpt när man hittar rätt, man får gå fram & tillbaka lite mer bara!
Air Arms S400 MPR FT
Air Arms TX200 HC
Air Arms S400 Classic
Tanfoglio Witness 1911 "Silver Edition"
Stiga Zenit Super

Mörrums Skyttegille

börne
Entusiast

Post by börne » Thu Jan 10, 2019 9:16 pm

PeterP wrote:
Wed Jan 09, 2019 11:43 pm
kommer det vara roligare att träna FT med denna än min befintliga hawke tills jag köper en seriös?
En ZOS är betydligt mer FT kikare än en 3-9x kikare, dom går inte att avståndsbedöma med på längre håll, är ju så pass lite pengar för en ZOS så köp en & se om du får ett bra exemplar! Var en del som köpte dessa för några år sedan & vissa fick bra exemplar, andra inte så lite av ett lotteri!
Air Arms S400 MPR FT
Air Arms TX200 HC
Air Arms S400 Classic
Stiga Zenit Super

Mörrums Skyttegille

PeterP
Nyfiken

Post by PeterP » Thu Jan 10, 2019 10:05 pm

börne wrote:
Thu Jan 10, 2019 9:16 pm
En ZOS är betydligt mer FT kikare än en 3-9x kikare, dom går inte att avståndsbedöma med på längre håll, är ju så pass lite pengar för en ZOS så köp en & se om du får ett bra exemplar! Var en del som köpte dessa för några år sedan & vissa fick bra exemplar, andra inte så lite av ett lotteri!
Absolut är den mer FT kikare, jag menade mer att med min befintliga så får jag ju ta med min avståndsmätare och träna på resterande delarna av FT.

Tror faktisk att jag slänger iväg en beställning ikväll. Vad jag förstod så var fästena man får med helt kass så man kanske borde beställa ett par andra ifrån hurricane. Kan ni rekomendera något som också funkar bra på framtida ersättare, till exempel Falcon T50.

börne
Entusiast

Post by börne » Thu Jan 10, 2019 11:11 pm

PeterP wrote:
Thu Jan 10, 2019 10:05 pm
Kan ni rekomendera något som också funkar bra på framtida ersättare, till exempel Falcon T50.
Sportsmatch... Kan tyckas dyra men då vet man dom är bra :up

https://shop.luftvapen.se/faste/2-dels- ... extra-high
Air Arms S400 MPR FT
Air Arms TX200 HC
Air Arms S400 Classic
Stiga Zenit Super

Mörrums Skyttegille

sexskjutarn

Post by sexskjutarn » Fri Jan 11, 2019 1:28 am

börne wrote:
Thu Jan 10, 2019 9:09 pm
sexskjutarn wrote:
Tycker det är alldeles för hög förstoringsgrad, upp till 40 gånger behövs nog inte till field target.

Dom flesta som idag håller på med FT har mer än 40X förstoring!

Att det är tyst just nu är väl för att säsongen 2019 inte dragit igång ännu, senaste tävlingen var hos oss i Mörrum i September då vi höll vårt andra SM, sen hänger dom flesta av oss FT skyttar på luftvapen.info där sporten diskuteras en hel del!

ZOS är en budgetkikare, har man tur är dom bra annars inte!

Aztecen är fin, klar & fin dock ingen renodlad FT kikare så den är mer allround skulle jag säga, är man ute efter det så är den kanon! Har en på min AA TX200 som jag ska skjuta FT med i 16J fjäder denna säsong där tillfälle ges för två rundor! Men den snappar inte in så som många andra mer renodlade FT kikare gör där man direkt ser då det är skärpa på målet, dock är det skarpt när man hittar rätt, man får gå fram & tillbaka lite mer bara!
Efter som du nämner det andra forumet så tog jag mig tid att titta på det och mycket riktigt diskuteras fielt target. Jag har inte engagerat mej i dom här forumen särskilt mycket de senaste sju åtta åren men vad jag kan läsa i era trådar om sporten så är det inte lika många som åker på tävlingar som förr, och det är också vad som förutspåddes skulle ske av de skyttar som var aktiva innan den blev internationaliserad, så ni får nog fortsätta att gilla läget av restera av vad som blev. Tycker det är trist att det verkar vara så strikt och tråkigt med skyttet så att det bara uppskattas av er själva i större grad. Förr kom folk till tävlingarna frivilligt, förutom internationaliseringen, hur har ni lyckats skrämma bort alla ?

börne
Entusiast

Post by börne » Fri Jan 11, 2019 3:41 pm

sexskjutarn wrote:
Fri Jan 11, 2019 1:28 am
Tycker det är trist att det verkar vara så strikt och tråkigt med skyttet så att det bara uppskattas av er själva i större grad. Förr kom folk till tävlingarna frivilligt, förutom internationaliseringen, hur har ni lyckats skrämma bort alla ?
Får ju stå för dig, strikt & tråkigt är det verkligen inte & jag skulle tro att dom flesta kommer frivilligt även idag :roll:

Angående att att vi skrämt bort folk. Som vanligt så är det ju konstigt att det är vi som gillar det internationella Field target som är en skyttegren & sport som i resten av världen är boven, varför i helvete drar inte ni som gillar det gamla igång nåt... ni bara gnäller ju med Bloggaren i spetsen!

Vi som tävlar i FT kommer inte dra igång nåt åt er, det får ni göra själva! Dom gångerna det varit inbjudningar till skyttefester mer likt det ni sysslade med osv så är det inga av er som kommer ändå osv osv!

Sorry min sura ton men det är jäkligt tjatigt att höra på detta gnäll & konstigt att det är vårt fel att ni inte ses & skjuter mer... dra igång nåt istället!

Jaja... detta forum brukar ju va "anti det nya FT" så får se hur många gånger man kommer besöka det i framtiden, skulle bli en nystart enligt PeterP så tänkte jag ger det en chans!
Air Arms S400 MPR FT
Air Arms TX200 HC
Air Arms S400 Classic
Stiga Zenit Super

Mörrums Skyttegille

PeterP
Nyfiken

Post by PeterP » Fri Jan 11, 2019 4:50 pm

börne wrote:
Fri Jan 11, 2019 3:41 pm
Jaja... detta forum brukar ju va "anti det nya FT" så får se hur många gånger man kommer besöka det i framtiden, skulle bli en nystart enligt PeterP så tänkte jag ger det en chans!
Jag har ju som tidigare sagt inte varit aktiv här under den tiden när diskussionerna begav sig. För mig personligen så tycker jag att det är superkul att det finns en "ny" gren inom luftgevär. I mina aktiva år var det bara 10m skytte som gällde. Så jag tänker helt enkelt bilda mig en egen uppfattning efter nåt besök hos onsala skytteklubb, har ju turen att bo ganska nära där.

I vilket fall, tack börne och sexpangarn för feedback. Vill ni diskutera utvecklingen av FT så gör det i egna trådar, det gör mig inget. Men det är tråkigt för alla om det skall komma upp i varje tråd som har något att göra med FT.

mj58
Nyfiken

Post by mj58 » Sat Jan 12, 2019 2:33 pm

Skytte formen FT är kul, varierat och utmanade,
ska du satsa så är det nog hög förstoring och ganska många pengar som gäller.
Träna skytte kan du ju göra med det du har, det är liksom skilda saker,
träna skytte och träna avståndsbedömning.
Vill du ha något allround så kan du ju börja med 32-35 X förstoring,
då slipper du ha 10X som lägsta förstoring.
Jag började med en Visionking 2.5-35x56 som jag omparlaxade,
och det blev väll inte någon värsting, men funkar helt Ok
när jag sitter hemma och leker FT.

Clumber

Post by Clumber » Sat Jan 12, 2019 3:54 pm

mj58 wrote:
Sat Jan 12, 2019 2:33 pm
Skytte formen FT är kul, varierat och utmanade,
ska du satsa så är det nog hög förstoring och ganska många pengar som gäller.
Träna skytte kan du ju göra med det du har, det är liksom skilda saker,
träna skytte och träna avståndsbedömning.
Vill du ha något allround så kan du ju börja med 32-35 X förstoring,
då slipper du ha 10X som lägsta förstoring.
Jag började med en Visionking 2.5-35x56 som jag omparlaxade,
och det blev väll inte någon värsting, men funkar helt Ok
när jag sitter hemma och leker FT.
Att om paralaxa ett kikarsikte hur gör du då ?

mj58
Nyfiken

Post by mj58 » Sat Jan 12, 2019 4:27 pm

[/quote]
[/quote]

Justerar främre linsen/linsstacken,
Söker du på "re parallax scope" så hittar du nog en del,
Mitt skruvande kan du läsa om här.
viewtopic.php?t=28248
Är inte svårt, men heller inget att rekommendera om man inte som jag
tycker det är kul att skruva på saker och ting,
samt hittar ett objekt till bra pris.

Övrigt om FT sikten, finns en del att hitta på detta Forum
FT Scope...for poor people
https://shooting-the-breeze.com/threads ... ple.25812/

Och lite att dregla över. :fniss
https://www.youtube.com/watch?v=l9t0TpvZI4k

Clumber

Post by Clumber » Sat Jan 12, 2019 5:04 pm

mj58 wrote:
Sat Jan 12, 2019 4:27 pm
[/quote]

Justerar främre linsen/linsstacken,
Söker du på "re parallax scope" så hittar du nog en del,
Mitt skruvande kan du läsa om här.
viewtopic.php?t=28248
Är inte svårt, men heller inget att rekommendera om man inte som jag
tycker det är kul att skruva på saker och ting,
samt hittar ett objekt till bra pris.

Övrigt om FT sikten, finns en del att hitta på detta Forum
FT Scope...for poor people
https://shooting-the-breeze.com/threads ... ple.25812/

Och lite att dregla över. :fniss
https://www.youtube.com/watch?v=l9t0TpvZI4k
[/quote]

Tack nu har jag lite att kika på. bounce

PeterP
Nyfiken

Post by PeterP » Sun Feb 24, 2019 10:52 pm

börne wrote:
Thu Jan 10, 2019 9:16 pm
Nu är iaf min "lott" på väg, förhoppningsvis med vinst på :) . Jag velade lite först och sen har det varit lite problem med leveransen. Idag kom dock besked om att den skickats så om ett par veckor kan jag nog skriva ett litet första omdöme.

Clumber

Post by Clumber » Tue Feb 26, 2019 10:41 pm

Ska bli roligt att följa hur du upplever ditt köp och val av sikte bounce

PeterP
Nyfiken

Post by PeterP » Tue Mar 05, 2019 9:10 pm

Idag dök den upp. :yeah :yeah

Hur verkar den då? Första intrycket var att känslan faktiskt är helt ok jämfört vad man betalar. Zoom-vredet och paralaxhjulet känns bra med lagom tröghet. Justeringen för höjd och sidled känns lite billigare men helt ok.

Optiskt så kan jag inte säga så mycket ännu, jag hann bara titta lite snabbt medans det var ljust och den motsvarar nog ungefär mina förväntningar. Lite mjölkigt och förgerna är inte på topp men jag tror att det kan tjäna mig väl och fungera helt ok för lite FT-träning.

Jag blev först positivt överaskad över att de fästen som följde med inte var riktigt så rangliga som jag trodde. Tyvärr passar dom dock inte på min HW97:a så det blir ändå att slänga iväg en beställning på nya för att kunna testa den praktiskt. Så ni får tyvärr vänta några dagar till på lite mer feedback efter att ha testskjutit med den.
zos.jpg
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.

Clumber

Post by Clumber » Tue Mar 26, 2019 2:46 pm

PeterP wrote:
Tue Mar 05, 2019 9:10 pm
Idag dök den upp. :yeah :yeah

Hur verkar den då? Första intrycket var att känslan faktiskt är helt ok jämfört vad man betalar. Zoom-vredet och paralaxhjulet känns bra med lagom tröghet. Justeringen för höjd och sidled känns lite billigare men helt ok.

Optiskt så kan jag inte säga så mycket ännu, jag hann bara titta lite snabbt medans det var ljust och den motsvarar nog ungefär mina förväntningar. Lite mjölkigt och förgerna är inte på topp men jag tror att det kan tjäna mig väl och fungera helt ok för lite FT-träning.

Jag blev först positivt överaskad över att de fästen som följde med inte var riktigt så rangliga som jag trodde. Tyvärr passar dom dock inte på min HW97:a så det blir ändå att slänga iväg en beställning på nya för att kunna testa den praktiskt. Så ni får tyvärr vänta några dagar till på lite mer feedback efter att ha testskjutit med den.

zos.jpg
Jag väntar o undrar bounce bounce

PeterP
Nyfiken

Post by PeterP » Sun Mar 31, 2019 9:26 pm

Fästena (https://shop.luftvapen.se/faste/2-dels- ... extra-high) beställdes men sen kom livet emellan. Två jobbresor i snabb följd har gjort att all fritidsaktivitet inklusive skyttet legat nere. Men nu går jag ur den perioden och och har fått allt monterat och klart. Dock har jag bara skjutit ett par skott och märkt att jag behöver justera monteringen lite. Men i veckan kommer lite mer info. Här kommer iaf en bild så länge :-)
zos_monterat.jpg
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.

Avalonblower

Post by Avalonblower » Fri Apr 05, 2019 8:32 am

Vänstermontering på fästet till siktet?

Martin
Onsala Luftgevärsklubb

Post by Martin » Sun Apr 14, 2019 10:51 pm

Avalonblower wrote:
Fri Apr 05, 2019 8:32 am
Om du monterar fästena med skruvarna till höger (det vanligaste) kontra vänster borde ju spela noll roll. Siktet skall ju hamna mitt för pipan oavsett, annars dåliga fästen....
Välkommen att besöka http://www.onsalaskytte.se

Avalonblower

Post by Avalonblower » Tue Apr 16, 2019 9:25 pm

Martin wrote:
Sun Apr 14, 2019 10:51 pm
Avalonblower wrote:
Fri Apr 05, 2019 8:32 am
Om du monterar fästena med skruvarna till höger (det vanligaste) kontra vänster borde ju spela noll roll. Siktet skall ju hamna mitt för pipan oavsett, annars dåliga fästen....
Tja - varför ska man ha armbandsuret på vänster sida, varför har armbandsur alltid visarna på 10:10 i annonser och spelar det någon roll?

Samma sak med navkapslarna på bilarna i reklambroschyrernas värld - alltid rättvända med texten åt rätt håll.

Jag känner en kille som var vänsterhänt och tiltade sitt kikarsikte 90 grader åt vänster så att en ratt blev på vänster sida och en ovantill istället för mer sedvanliga en ratt på höger sida och en ratt ovantill - han sköt lika bra för det.

Allt kokar väl ner till en fråga om estetik, visst man kan argumentera för praktiska skäl för skruvarna på höger sida då de flesta skyttar är högerhänta och har lättare för att efterdra skruvförbanden när de sitter på höger sidan etc.

För mig personligen så är det mest en fråga om god smak, en riktigt slipsknut på slipsen eller en kärringknut?

Slipsen sitter där den sitter ändå...

Martin
Onsala Luftgevärsklubb

Post by Martin » Fri May 10, 2019 10:29 am

Avalonblower wrote:
Tue Apr 16, 2019 9:25 pm
Tja - varför ska man ha armbandsuret på vänster sida, varför har armbandsur alltid visarna på 10:10 i annonser och spelar det någon roll?

Samma sak med navkapslarna på bilarna i reklambroschyrernas värld - alltid rättvända med texten åt rätt håll.

Jag känner en kille som var vänsterhänt och tiltade sitt kikarsikte 90 grader åt vänster så att en ratt blev på vänster sida och en ovantill istället för mer sedvanliga en ratt på höger sida och en ratt ovantill - han sköt lika bra för det.

Allt kokar väl ner till en fråga om estetik, visst man kan argumentera för praktiska skäl för skruvarna på höger sida då de flesta skyttar är högerhänta och har lättare för att efterdra skruvförbanden när de sitter på höger sidan etc.

För mig personligen så är det mest en fråga om god smak, en riktigt slipsknut på slipsen eller en kärringknut?

Slipsen sitter där den sitter ändå...
Aldrig sett dig i slips :fniss ....sedan vänster sida? Av vad? Du menar vänster handled ;) Är rätt vanligt med att folk har klockan på höger numera. Eller dubbla.... :)

Jag brukar montera fästen med skruvarna åt vänster på vissa bössor. Ju mindre man kan fastna i när man skall ladda/repetera ju bättre. Att efterdra skruvarna ser jag inte som ett argument, det gör du väl inte med bössan mot axeln?
Välkommen att besöka http://www.onsalaskytte.se

PeterP
Nyfiken

Post by PeterP » Sun Aug 11, 2019 11:03 pm

Har skjutit ett par hundra skott senaste kvällarna med ZOSen och tycker generellt att den funkar bra, man märker ju att linserna inte är av toppkvalitet men vad kan man begära. Nästa steg är att plocka med avståndsmätaren och "kalibrera" avståndsskalan. Skall bli intressant att se om den den duger till avståndsbedömning.

PeterP
Nyfiken

Post by PeterP » Mon Aug 12, 2019 9:52 pm

Idag började det jäklas ordentligt. Siktet behåller inte längre träffbild när man zoomar eller skruvar för att avståndskompensera. Följande två problem har jag sett:
1. Sköt in det på avstånd X på 40X förstoring, zoomade ner till 10, sköt ett par skott, zoomade upp till 40 igen och träffbilden har flyttats.
2. När jag justerat höjden för ett nytt avstånd och skruvade tillbaks igen för tidigare avstånd är inte träffbilden samma.
Träffbilden flyttar sig mellan 5-20mm på 20m

Det kan ha varit så att det varit så sen tidigare då jag inte hållt koll på justeringen för olika avstånd utan skutit in varje gång jag rört mig. Eller så har någonting släppt idag. Jag har efterdragit alla skruvat i fästena så det är uteslutet.

Så troligen är detta slutet på sagan ZOS för min del. Känns trist att lägga mer tid på det när träffbilden inte är stabil. Som sagt är det nog lite av ett lotto det där med att köpa billiga kina-sikten och jag fick tyvärr inte någon vinst :-)

Däremot måste jag säga att jag gillar att skjuta med hör förstorning så suget efter ett 10-40 av bättre kvalitet är markant. Det råkar inte vara någon som har ett liggande till salu?

PeterP
Nyfiken

Post by PeterP » Mon Aug 12, 2019 9:53 pm

Felet måste ju ha berott på att jag vänstermonterat siktet första monteringen ;)

Clumber

Post by Clumber » Tue Aug 13, 2019 9:14 am

Tråkigt att den inte funkar som den ska , jag har väntat på din test av siktet innan jag köper ett jag också .
Ändrade du endast förstoringen när träffbilden ändrades eller justerades även paralaxen/avståndet .
Jag får ett ändrad träffbild på mitt fx sikte när jag justerar paralax, AO ,avstånd eller vad det heter

PeterP
Nyfiken

Post by PeterP » Tue Aug 13, 2019 10:08 pm

Ja, den ändrade sig tyvärr även när jag bara ändrade förstorningen.

Jag får nog också säga att även optiken är i klenaste laget på mitt exemplar. Det var faktiskt en befrielse att få tillbaks mitt vanliga sikte igen som är av ok kvalitet. Men suget efter en högförstorande växtes ännu mer av att ha testat denna så nu är frågan vad nästa steg blir. Känns lite jobbigt att lägga 6-10 tusen på ett kikarsikte. Har även en del jaktsaker som behöver köpas in nu.

mj58
Nyfiken

Post by mj58 » Tue Aug 20, 2019 5:22 pm

Kul om du är igång med luftskyttet igen, och forumet :-)
Tråkigt med siktet!
Försök hålla koll på utländska forum och säljsajter
så dyker det nog upp nått vettigt till slut.

mj58
Nyfiken

Post by mj58 » Thu Aug 29, 2019 2:05 pm

Nu är ju inte värdet på vår Svenska krona den bästa, :(
och det är väll inte så mycket att spara,
men värt att notera, att Optics Warehouse äntligen
har fått ordning på sin export licens,
https://www.opticswarehouse.co.uk/
Och i dessa tider kan nog Pundet rasa ännu mer.
Värt att hålla koll på om man ska handla.

Edit
Tydligen blivit ändrade regler,
mer om detta hos en annan Englands nasare
https://www.tacticalscope.co.uk/scope-e ... s-18-w.asp

Kan tillägga att jag vist tycker att man ska stötta
Svenska Handlare, (så länge det är försvarbara prisskillnader.)

Post Reply

Return to “Riktmedel”