Hurricane, luftvapenproffs!

www.Airgun.se

Nordens största och mest besökta Luftvapenforum!!!
It is currently Wed Sep 08, 2010 4:00 am

All times are UTC

Post new topic This topic is locked, you cannot edit posts or make further replies.  [ 470 posts ]  Go to page 1, 2, 3, 4, 5 ... 12  Next
Author Message
 Post subject: Synpunker på regler och upplägg inför 2010
PostPosted: Fri Oct 16, 2009 1:15 pm 
Entusiast

Då var tävlingssäsongen 2009 avklarad...
För tillfället är det 4grader och snöar från vänster, så vad kan vara mer aktuellt än att diskutera hur vi vill ha FT-säsongen 2010?
Förslag och idéer insamlas här och kommer sedan att diskuteras i AG för att i slutändan leda till förändringar i regler och upplägg.
Alla kan vara med och tycka, men slutprodukten kommer att röstas fram i AG.

Vad tyckte ni om regler och upplägg under 2009?
Tips på förändringar?

Martin W
OLK

Profile  

Post subject: Re: Synpunker på regler och upplägg inför 2010
PostPosted: Fri Oct 16, 2009 1:19 pm 
Airgun Pro (Heavy)

Tycker att varje vapen skall gå i sin egen klass och det skall inte vara tillåtet att exempelvis gå med 10J i fullpower och så vidare..... :roll:

Profile E-mail  

PostPosted: Fri Oct 16, 2009 1:35 pm 
Entusiast

En av säsongens stora frågor redan efter tre minuter, det här skall bli skoj!

Varför skall man inte få gå med ett under10J-vapen i bägge klasser?

(Om man bortser ifrån att det är knäckande att få stryk av elvis när han skjuter sin fwb300 i över10J-klassen, jag vet hur det känns:))

Hittills så ser jag en fördel för folk som bara har ett vapen att kunna få skjuta två rundor efter att ha åkt långt till tävlingen.

Profile  

PostPosted: Fri Oct 16, 2009 1:37 pm 
Entusiast

-Peter- wrote:
Tycker att varje vapen skall gå i sin egen klass och det skall inte vara tillåtet att exempelvis gå med 10J i fullpower och så vidare..... :roll:

Tycker att varje vapen skall gå i sin egen klass.
Vill du förklara det.

Profile  

PostPosted: Fri Oct 16, 2009 1:46 pm 
Airgun Pro (Heavy)

Dan B

Menar att man inte skall få gå med exempelvis en fwb300 i fullblås pcp.....

martinw

förstår hur du menar men tycker inte att man skall tllåta detta bara för att nån inte har mer än ett vapen med sej ,man får helt enkelt låna en bössa av nån eller så kan man ju faktiskt gå några rundor till med bössan man tog första varvet med :)

Profile E-mail  

PostPosted: Fri Oct 16, 2009 1:48 pm 
Entusiast

Den största orättvisan är att fjädergevären tävlar mot rekylfria fjädergevär.

Dessutom så skrämmer det bort dom nybörjare som bara har sitt gamla fjäder gevär.
Vi vill ju ha med fler luftskyttar så att sporten kan växa.

Profile  

PostPosted: Fri Oct 16, 2009 1:52 pm 
Entusiast

Peter
Man får inte gå med fjäder mot pcp. Eller tvärt om.

Profile  

PostPosted: Fri Oct 16, 2009 1:55 pm 
Airgun Pro (Heavy)

Dan B

och med detta menar du???????????

skall vi andra skjuta med gammal skit från jula för att inte skrämma nybörjarna då eller.. :lol:

Men en annan liten fråga då: Tycker ni att det är ok om nån vill gå en träningsrunda på banan innan man kör den "riktiga" rundan..?

Profile E-mail  

PostPosted: Fri Oct 16, 2009 2:02 pm 
Entusiast

Quote:
förstår hur du menar men tycker inte att man skall tllåta detta bara för att nån inte har mer än ett vapen med sej ,man får helt enkelt låna en bössa av nån eller så kan man ju faktiskt gå några rundor till med bössan man tog första varvet med

Men varför skall man inte få gå två rundor med ett vapen?

Quote:

Där kan jag bara hålla med.
Som det sett ut hittills så är ju en rekyllös fjäderbössa tillräckligt bra för att tävla mot PCP, problemet är att vi har tillåtit dessa gevär tidigare, blir många skyttar som kommer sitta med två vapen i samma klass.
En fördel är troligtvis att en nybörjare känner sig mer konkurrenskraftig med sitt gamo.

Profile  

PostPosted: Fri Oct 16, 2009 2:04 pm 
Airgun Pro (light)

För egen del är jag tveksam till rekyldämpade bössor i fjäderklasserna....tycker man tar bort en del av meningen med fjädervapenskytte med sånna bössor.
Jag vet att det inte är så populärt att ens tycka så....men jag gör det ändå.. :mrgreen: ;)

Reglerna från 2009 är föredömligt enkla! :up och iaf tekniska förändringar ska nog ske långsamt(så att utövarna hinner anpassa sig) och med tanke att det ska gynna sporten och att fler söker sig till tävlingarna...startar klubbar osv. ..

Profile  

PostPosted: Fri Oct 16, 2009 2:10 pm 
Airgun Pro (Heavy)

martinw wrote:

Men varför skall man inte få gå två rundor med ett vapen?

Flera rundor är helt ok men bara om det endast är det FÖRSTA varvet som räknas på pappret, anser att det är lite fel att gå fler än ett varv för det första kan man ju se som ett träningsvarv då. Och sen förstår jag inte varför det ens skall finnas klasser om man ändå får gå med ett vapen i FEL klass bara för att det förväntas prestera sämre än den "högre" klassens vapen förväntas göra.

Profile E-mail  

PostPosted: Fri Oct 16, 2009 2:12 pm 
Entusiast

-Peter- wrote:
Dan B

och med detta menar du???????????

skall vi andra skjuta med gammal skit från jula för att inte skrämma nybörjarna då eller.. :lol:

Men en annan liten fråga då: Tycker ni att det är ok om nån vill gå en träningsrunda på banan innan man kör den "riktiga" rundan..?

Definitivt NEJ.

Om du skall gå med en 10J bössa i 10J och 10J+ då skall du gå i 10J klassan först, sedan kan få gå med 10J bössan i 10J+.
Då har du nackdelen av att ha en svagare bössa i 10J+, men har gått banan en runda.

Profile  

PostPosted: Fri Oct 16, 2009 2:21 pm 
Airgun Pro (Heavy)

Dan B

men då har man ju lik väl fått gå en träningsrunda :down

Jag tycker kort och gott att skjut med vilken bössa du vill, rekylfritt eller inte, pcp, co2 eller fjäder MEN I RÄTT KLASS :up :D

Profile E-mail  

PostPosted: Fri Oct 16, 2009 2:24 pm 
Entusiast

Quote:
Flera rundor är helt ok men bara om det endast är det FÖRSTA varvet som räknas på pappret

Det är naturligtvis första rundan som räknas, vill man gå ett varv till blir det utan tävlan eller som under 2009 i klassen "över" den du gick varv ett i. Ingen får gå övningsvarv innan tävlingen börjat, dom som testat detta tror jag har fått tillräckligt med tråkningar så vi nämner inga namn :D

Jag skulle jättegärna vilja ha en förklaring till hur man kan se det första varvet som en "träningsrunda" om man går i "under10J" första varvet och i "över10J" andra varvet med samma bössa?
Försök tänk på att man kan göra samma sak fast med två olika bössor...
Det finns absolut inget som skiljer mellan att gå två rundor med samma vapen och två rundor med två olika vapen.
Informationen du kan få med dig från första rundan är att du kanske gissat fel på avståndet/vinden/skjutställningen, den informationen får du med dig i bägge fall.
Om man ser det som att "han ju blir duktigare med den bössan ju mer han skjuter" så ger förstås mer träning utanför tävlingen betydligt mer än 20 övningsskott på banan.

Profile  

PostPosted: Fri Oct 16, 2009 2:29 pm 
Airgun Pro (Heavy)

martinw

nix några mer förklaringar får du inte för nu har jag sagt vad jag tycker och har absolut ingen lust att älta detta.... men mitt förslag då är att skippa ALLA klasser och införa 2st nya: Rekylerande och rekyldämpat, vore mer rättvisa då! men då kommer väl dessa regler iof att tänjas dom med :?

Profile E-mail  

PostPosted: Fri Oct 16, 2009 2:39 pm 
Airgun Pro (light)

Jag har absolut inget problem med att folk går med ett -10j vapen i den övre klassen då man inte har någon fördel med detta. Ett fullfartsvapen har betydligt flackare kulbana och därmed så behöver man inte kompensera lika mycket med detta som med ett +10J vapen. Sedan att man skulle lära sig banan tycker jag bara är löst snack, när jag har gått två varv med min junior i klasserna så missade jag en del skott på andra varvet där jag på första varvet sänkte, så vad lärde jag mig egentligen? Dessutom så har ju inte alla människor fyra bössor så de kan gå alla klasserna så genom att enbart ha två stycken bössor så kan de ju vara med och tävla mera vilket de lär tycka vara roligt. Knappast kul att åka ett par mil och sedan bara gå ett varv (om man bara har en bössa), när de då kan gå två varv (under förutsättning att bössan ligger under -10J) Vissa säger att första varvet blir ett övningvarv, men det blir det ju inte om man går -10J först och sedan +10J efteråt då man får tävla mot bössor såsom D54:or som dels är mycket mer flackskjutande samt även rekylfria. Jag har inte hört en enda bra motivering till varför man inte skall få gå två klasser med en -10J bössa utan det hela känns som en konspiration mot Elvis som är den som har lyckats vinna bägge klasserna med sin universal.

En grej som jag dock tycker att man borde införa tills nästa år är att införa ett pris för bästa poäng med en rekylerande fjäderbössa, då detta faktiskt skiljer sig dramatiskt från att skjuta en rekylfritt fjädergevär. På så sätt så kan man ha en tävling inom tävlingen, att alla rekylerande fjädergevär tävlar mot varandra. Blir ju även ett incitament för folk att köra rekylerande då man i teorin kan ta med sig två guld hem. Dels att man kanske vinner fjäder -10J eller +10J, sedan då man har presterat den högsta poängen med en rekylerande fjäderbössa så tar man även hem det priset. Själv skall jag nog köra rekylerande i fullfartsklassen nästa år, så därför vill jag ha det här priset :mrgreen: ;)

Last edited by scratch on Fri Oct 16, 2009 3:14 pm, edited 1 time in total.

Profile E-mail  

PostPosted: Fri Oct 16, 2009 2:39 pm 
Airgun Pro (Heavy)

En fråga? skjuter ni mest bara HFT på era träffar?

Jag har ju sett på bilder och det tycks vara så att ni går en bana där ni inte får sitta på arslet när ni skjuter.

FT för mig är ju när man få inta vilken jävla position man vill bara man inte använder nån form av stationärt stöd.

Föresten tror jag på en classic klass där folk kanske använder öppna riktmedel eller liknade bara, det kan dra fram en del kanoner som inte går att använda annars.

Profile  

PostPosted: Fri Oct 16, 2009 2:57 pm 
Entusiast

Quote:
Jag har ju sett på bilder och det tycks vara så att ni går en bana där ni inte får sitta på arslet när ni skjuter

Vi lade till sittande inför 2009, har fungerat bra tycker dom flesta.
Rädslan var att alla skulle träffa allt, men arrangörerna har löst det bra med svåra stationer.

Profile  

PostPosted: Fri Oct 16, 2009 3:02 pm 
Airgun Pro (Heavy)

Ok, tackar då förstår jag och självklart ska banan reflekteras av detta.

Vi kör ju FT i fullfart vilket ju egentligen inte är vanligt 16J är ju regeln i UK och 24J i USA vill jag minnas.

Det handlar ju en hel del om nerver med även om du kan sitta där med din superbössa och ett enormt teleskopsikte.

Profile  

PostPosted: Fri Oct 16, 2009 3:41 pm 
Airgun Pro (medium)

Dan B wrote:

Dessutom så skrämmer det bort dom nybörjare som bara har sitt gamla fjäder gevär.
Vi vill ju ha med fler luftskyttar så att sporten kan växa.

Varför är det orättvist...? Fjäderbössa som fjäderbössa...
Om några väljer att delta med en sämre konstruerad bössa så är det väl upp till dom...?

Är det bättre om folk kommer med supertunade TX200 och HW97, med customstock och FT-kikarsikten med 13" parallaxhjul.
Skulle inte det isåfall skrämma bort nybörjare med billigare brytbössor...?

Nej, naturligtvis spelar det ingen roll om bössan är rekylfri eller inte. Om bara rekylerande bössor skulle tävla mot varandra, så skulle folk som tävlar med FT ändå komma med supertunade bössor som inte nybörjarnas bössor har någon chans emot ändå..Samma sak i PCP, hur känner sig en nybörjare med sin Crosman Discovery eller FX Typhoon, som tävlar mot Steyr LG110...Är det rättvist....? Det sades i början när vi gjorde upp riktlinjer för FT, att vi skulle undvika det till att bli en materialsport, men det är ju oundvikligt att folk som gillar sporten skaffar det bästa som finns. Personligen tycker jag inte det gör något, eftersom det ändå är upp till skytten att träffa målet. Man måste känna sin bössa, veta hur kulbanan ser ut, bedömma avstånd och vindavdrift, samt ha en riktig och bra skjutställning och skjutteknik. Har man det så spelar inte bösstypen någon roll, i alla fall inte med banorna och träffzonerna vi kör med idag.

Sen skulle jag vilja påstå att det i 10J klassen inte spelar någon större roll om man kör med rekylfri bössa eller inte.
Jag kan garantera att om man skulle spärra rekyldämpningen på FWB 300S, så skulle de bössorna i alla fall vara i toppen på tävlingarna...

Skillnaden blir naturligtvis större i +10J fjäder där bössorna blir mer svårskjutna ju mer effekt man plockar ur, om det inte är en D54 förståss.
Ska en rekylerande +10J bössa kunna matcha en D54 (kaliber 5,5mm), så vill jag påstå att man gör bäst i att lägga den strax över 10J (kaliber 4,5mm). Då är bössan fortfarande lättskjuten (ej greppkännslig), och effektskillnaden har en underordnad betydelse, med dom skjutavstånd och träffzoner vi kör med idag.
Skulle det däremot bli svårare banor med längre skjutavstånd och mindre träffzoner, så skulle det vara mer avgörande för vilken bössa, kaliber, effekt man använder. Då skulle det definitivt bli en materialsport där "nybörjare" inte har någon chans.
Och det finns idag fortfarande inget behov att göra banorna svårare, eftersom folk inte skjuter full pott på tävlingarna i alla fall...

Profile E-mail  

PostPosted: Fri Oct 16, 2009 3:49 pm 
Airgun Pro (Heavy)

Vad sägs om en classic klass? där folk med ej förstorande sikten kan gå loss med sina magnumbössor osv som annars inte har att göra på en sån här tävling?

Profile  

PostPosted: Fri Oct 16, 2009 3:55 pm 
Airgun Pro (Heavy)

Fjäder + 30 J rekylerande vore en intressant klass...

Gamo Hunter .22
Hatsan 135 .22
Walther LG55 .177
BAM 19 .177
QB 78 .177 x 3
Gamo Magnum .177
RWS C 225 .177

"Homo homini lupus" - Den ena människan är varg mot den andre...
Hellre en dag som varg - än 1000 år som får

Profile E-mail  

PostPosted: Fri Oct 16, 2009 4:27 pm 
Senior Airgun Pro (VIP)

Jag skulle gärna se en säker förvaring för de tillståndspliktiga vapnen så att man kan ta med dem på träffarna också.

:|

Profile  

PostPosted: Fri Oct 16, 2009 4:38 pm 
Airgun Pro (Heavy)

Grövsten wrote:
Fjäder + 30 J rekylerande vore en intressant klass...

ja men den blir nog inte så många som kommer att gå den klassen tyvärr.

Men det hade därimot vart kul med en klass utan en övre joulgräns ;)

Profile E-mail  

PostPosted: Fri Oct 16, 2009 4:40 pm 
Entusiast

Quote:
Nej, naturligtvis spelar det ingen roll om bössan är rekylfri eller inte

Nu är det nog tyvärr så att det spelar ganska stor roll.
Skillnaden mellan en tunad och en otunad rekylerande bössa är liten.
Skillnaden mellan en rekylerande och en ickerekylerande bössa är stor.

Jag håller med om att skillnaden blir mindre ju lägre effekt man vill ha ur sitt vapen, i usa kan man ju välja effekt upp till 24J på tävlingarna, de flesta väljer att ligga under 16J i den rekylerande klassen för skjutbarhetens skull.

Skillnaden mellan olika pcp är mikroskopisk, vilket the a-team visat med sina crosman discoverys...

Profile  

PostPosted: Fri Oct 16, 2009 4:42 pm 
Entusiast

Quote:
Jag skulle gärna se en säker förvaring för de tillståndspliktiga vapnen så att man kan ta med dem på träffarna också

Definitivt värt att fundera på.
Hur gör man vid andra skytteformer?

Profile  

PostPosted: Fri Oct 16, 2009 4:47 pm 
Airgun Pro (Heavy)

-Peter-

Kan nog stämma... Men en sådan klass vore i mitt tycke en riktig prestigeklass..

Gamo Hunter .22
Hatsan 135 .22
Walther LG55 .177
BAM 19 .177
QB 78 .177 x 3
Gamo Magnum .177
RWS C 225 .177

"Homo homini lupus" - Den ena människan är varg mot den andre...
Hellre en dag som varg - än 1000 år som får

Profile E-mail  

PostPosted: Fri Oct 16, 2009 4:48 pm 
Airgun Pro (Heavy)

Ja på 10J tycker jag inte ni ska ändra ett skit, skillnaden är inte tillräkligt stor för det.

Profile  

PostPosted: Fri Oct 16, 2009 4:51 pm 
Onsala Luftgevärsklubb

Silwer wrote:
Vad sägs om en classic klass? där folk med ej förstorande sikten kan gå loss med sina magnumbössor osv som annars inte har att göra på en sån här tävling?

Detta har varit på tapeten tidigare, jag och "Öberg" har förespråkat detta. Dock utan större entusiasm från övriga :( Jag tycker det skulle kunna vara kul! Helst endast med öppna riktmedel! :)

Profile  

PostPosted: Fri Oct 16, 2009 5:00 pm 
Onsala Luftgevärsklubb

martinw wrote:
Det finns absolut inget som skiljer mellan att gå två rundor med samma vapen och två rundor med två olika vapen.
Det är här våra åsikter går isär. ;)
scratch wrote:
Jag har inte hört en enda bra motivering till varför man inte skall få gå två klasser med en -10J bössa utan det hela känns som en konspiration mot Elvis som är den som har lyckats vinna bägge klasserna med sin universal.
Du har ju fått flera stycken, du vill ju bara inte ta till dig dem ;)

Jag har egentligen inget emot att man får gå två varv med samma bössa, jag fasthåller dock min åsikt om att man har fördel av det. Jag tycker faktiskt att man skall få gå i två klasser med samma bössa. Det är inte alla som kan eller vill ha en massa olika bössor.

Elvis är en såpass duktig skytt att han placerar sig nog i topp ändå, vilket han visat under de senaste årens tävlingar. Vill man komma till bukt med honom får man hitta på annat :mrgreen:

Profile  

PostPosted: Fri Oct 16, 2009 5:12 pm 
Airgun Pro (light)

Nu har jag förstått att det brukar bli tidsbrist på tävlingarna..att hinna med alla 4 klasser?

Kanske borde man ha fler, men att man bara får ställa upp i 3-4 klasser.

Profile  

PostPosted: Fri Oct 16, 2009 5:13 pm 
Senior Airgun Pro (VIP)

Quote:
Definitivt värt att fundera på.
Hur gör man vid andra skytteformer?

Normalt sett så utser man en vapenansvarig som sitter i sekretariatet tillsammans med de aktuella vapnen, sedan utfärdar man en lånelicens under den stunden som tävlanden är borta med sitt andra vapen.

Att bara lägga bössan i bilen eller på ett bord vid tävlingsplatsen är ingen vidare kul omständighet att rapportera till polisen om ett vapen försvinner.

Ju större träffarna blir med desto fler "okända" (nya) deltagare som pluppar upp, desto större ser jag behovet av detta.

Profile  

PostPosted: Fri Oct 16, 2009 5:23 pm 
Airgun Pro (Heavy)

Säkerhet är förstås viktigt, det vet man ju själv när man är ute med PCP,n man har ju ingen lust at ställa pumpen ens nånstans där nån kan ta den eller slå sönder den, så det blir ju att man antingen försöker gömma grejorna eller släpa med sig skiten.

Barar som jämförelse alltså, vapnen är naturligtvis mycket värre att lämna, många av oss har helt enkelt inte råd att bara köpa nytt utan har tammefan gått över gränsen för att köpa våra vapen även om det verkar löjligt för många här på forumet som kanske kan ha och mista 10 papp då de gräver guld hela dagarna.

Profile  

PostPosted: Fri Oct 16, 2009 5:25 pm 
Moderator

-Martin- wrote:
Elvis är en såpass duktig skytt att han placerar sig nog i topp ändå, vilket han visat under de senaste årens tävlingar. Vill man komma till bukt med honom får man hitta på annat

En flaska finare SM funkar... ;)

Air Arms EV2 MkIII
FX Gladi8or .22 (Fullt Flås)
FWB 300s Match .177 (Under service)
FWB 300s Universal .177 (10J) (3st Guld...)
FWB C60 (Under ombyggnad)
Diana 52 .22 (02/88)
Crosman 2240

En jäkel på att ta guld med en FWB 300U...

Profile E-mail  

PostPosted: Fri Oct 16, 2009 5:26 pm 
Airgun Pro (medium)

martinw wrote:
Quote:
Nej, naturligtvis spelar det ingen roll om bössan är rekylfri eller inte

Nu är det nog tyvärr så att det spelar ganska stor roll.
Skillnaden mellan en tunad och en otunad rekylerande bössa är liten.
Skillnaden mellan en rekylerande och en ickerekylerande bössa är stor.

Nja, det där håller jag inte med om.

Det beror alldeles på vilka bössor man pratar om, vissa bössor blir betydligt bättre tunade än otunade...

Och om du följer mitt resonemang, så blir ju faktiskt inte skillnaden så stor med eller utan rekyl, med de träffzoner och skjutavstånd vi kör med om man håller sig på effekter runt 10J

Tror du verkligen man skjuter så mycket sämre med en 300S med spärrad rekyldämpning..? Skulle nog garanterat fortfarande slå hw30 i alla fall... :D

Profile E-mail  

PostPosted: Fri Oct 16, 2009 5:28 pm 
Senior Airgun Pro (VIP)

Det ekonomiska värdet är kanske ett problem i sig självt men det är ju inte så kul att bli av med samtliga vapenlicenser (för ex ett gäng jaktvapen också) bara för att man har slarvat med förvaringen.

En inte alltför avancerad gissning är ju att man har rätt svår att bestrida slarv eller underlåtenhet att följa givna föreskrifter om man lämnar bössan i sin bil utan tillsyn på en parkeringsplats...

:roll:

Profile  

PostPosted: Fri Oct 16, 2009 5:31 pm 
Airgun Pro (medium)

Och visst skjuter man bättre och bättre om man går flera varv med samma bössa.
Man lär ju sig banan på första varvet och har med sig misstagen man gjorde där till andra varvet.
Har man samma bössa så håller man bössan och siktar likadant. Vet man om man siktade lite för lågt på ett mål på första varvet, så siktar man ju högre nästa gång...

Profile E-mail  

PostPosted: Fri Oct 16, 2009 5:33 pm 
Airgun Pro (Heavy)

Johnny
Ett ganska enkelt sett är ju att ha vapenrem på bössan och bära med sej den :up

Profile E-mail  

PostPosted: Fri Oct 16, 2009 5:34 pm 
Senior Airgun Pro (VIP)

Tungt om man har med sig 4 vapen... ;)

Profile  

PostPosted: Fri Oct 16, 2009 5:40 pm 
Airgun Pro (light)

Johnny wrote:
Tungt om man har med sig 4 vapen... ;)

Golfkärra! :evil39

Profile  

Post new topic This topic is locked, you cannot edit posts or make further replies.  [ 470 posts ]  Go to page 1, 2, 3, 4, 5 ... 12  Next

All times are UTC