Dan B wrote:
Den största orättvisan är att fjädergevären tävlar mot rekylfria fjädergevär.
Dessutom så skrämmer det bort dom nybörjare som bara har sitt gamla fjäder gevär.
Vi vill ju ha med fler luftskyttar så att sporten kan växa.
Varför är det orättvist...? Fjäderbössa som fjäderbössa...
Om några väljer att delta med en sämre konstruerad bössa så är det väl upp till dom...?
Är det bättre om folk kommer med supertunade TX200 och HW97, med customstock och FT-kikarsikten med 13" parallaxhjul.
Skulle inte det isåfall skrämma bort nybörjare med billigare brytbössor...?
Nej, naturligtvis spelar det ingen roll om bössan är rekylfri eller inte. Om bara rekylerande bössor skulle tävla mot varandra, så skulle folk som tävlar med FT ändå komma med supertunade bössor som inte nybörjarnas bössor har någon chans emot ändå..Samma sak i PCP, hur känner sig en nybörjare med sin Crosman Discovery eller FX Typhoon, som tävlar mot Steyr LG110...Är det rättvist....? Det sades i början när vi gjorde upp riktlinjer för FT, att vi skulle undvika det till att bli en materialsport, men det är ju oundvikligt att folk som gillar sporten skaffar det bästa som finns. Personligen tycker jag inte det gör något, eftersom det ändå är upp till skytten att träffa målet. Man måste känna sin bössa, veta hur kulbanan ser ut, bedömma avstånd och vindavdrift, samt ha en riktig och bra skjutställning och skjutteknik. Har man det så spelar inte bösstypen någon roll, i alla fall inte med banorna och träffzonerna vi kör med idag.
Sen skulle jag vilja påstå att det i 10J klassen inte spelar någon större roll om man kör med rekylfri bössa eller inte.
Jag kan garantera att om man skulle spärra rekyldämpningen på FWB 300S, så skulle de bössorna i alla fall vara i toppen på tävlingarna...
Skillnaden blir naturligtvis större i +10J fjäder där bössorna blir mer svårskjutna ju mer effekt man plockar ur, om det inte är en D54 förståss.
Ska en rekylerande +10J bössa kunna matcha en D54 (kaliber 5,5mm), så vill jag påstå att man gör bäst i att lägga den strax över 10J (kaliber 4,5mm). Då är bössan fortfarande lättskjuten (ej greppkännslig), och effektskillnaden har en underordnad betydelse, med dom skjutavstånd och träffzoner vi kör med idag.
Skulle det däremot bli svårare banor med längre skjutavstånd och mindre träffzoner, så skulle det vara mer avgörande för vilken bössa, kaliber, effekt man använder. Då skulle det definitivt bli en materialsport där "nybörjare" inte har någon chans.
Och det finns idag fortfarande inget behov att göra banorna svårare, eftersom folk inte skjuter full pott på tävlingarna i alla fall...